08
Dec
08

Anmeldelse: Rise Against – «Appeal To Reason»

Rise Against – «Appeal To Reason»
atrfinalJeg har lenge tenkt på å sjekke ut dette bandet, men har aldri gjort det av en grunn jeg ikke har i hodet akkurat nå. Kanskje det er sjangeren de spiller som har gjort at jeg ikke vil sjekke dem ut,  jeg vet ikke. Da jeg endelig fikk satt meg ned for å høre, tenkte jeg at det var best å høre fra den siste skiva og bakover. Det vet jeg heller ikke grunnen for, men det var ihvertfall det jeg gjorde. Jeg satte da på denne skiva, som kom ut i oktober i år, og det jeg fikk høre var en veldig hyggelig opplevelse!

Noen kaller det punk rock, andre kaller det melodisk hardcore og noe slikt kan diskuteres i det uendelige, men man hører med en gang at disse karene er inspirert av en eller annen form for punk. Uttrykket er klassisk punk. Både lyrisk og musikalsk sett. De uttrykker undertrykkelse ovenfor både en som enkeltperson men også undertrykkelse mot grupper. I flere sanger har man tydelige tegn på dette. I en sang, som heter «Long Forgotten Sons» (som forøvrig er en av de kuleste låtene på skiva) synges det blant annet «We are the long forgotten sons«. I en annen sang synges det «We are the children you reject and disregard».

Tilbake til selve musikken! Dette er på ingen måte noe originalt eller noe nyvinnende på noen som helst måte. Det er lettfattelig og problemfri musikk, som det kreves lite innlevelse for å nyte. Jeg har hørt mye på type teknisk musikk de siste ukene, og da er det utrolig deilig å sette på noe som dette her og bare koble helt av. Selv om det er slik lettfattelig musikk, er det et stort driv i musikken. Man blir sugd inn i det som foregår uansett (ihvertfall jeg). Refrengene er fengende som bare rakkern på så og si alle låtene.

Skal jeg nevne noen spesielle låter som jeg ville ha anbefalt videre, ville jeg ha sagt låter som «The Dirt Whispered», «From Heads University», «Entertainment» og «Savior». Alle fire er veldig fengende. Er det noen låter jeg ville ha styrt unna er det ihvertfall en, og det er deres forsøk på en rolig kassegitar-låt. Den heter «Hero Of War». Veldig rar tekst. Jeg pleier som regel ikke å ta tekster til etterretning når jeg skal gi min mening på en sang eller ei skive, men dette var veldig rart etter min mening.

Her er noen smakebiter fra skiva:

Rise Against – «Savior»

Rise Against – «The Dirt Whispered»

Så, til min konklusjon. Dette var som sagt en veldig hyggelig overraskelse. Jeg er fullt klar over at det er veldig standard og veldig lite nyskapende, men det er noe som treffer meg. Det er utrolig fengende og lettfattelig. Jeg likte det med en gang jeg hørte første sang. Det er visse sanger som må styres unna, og derfor blir det ikke noe 6’er, men det blir alt annet enn en dårlig karakter for Rise Against. 5 av 6 O’er er det jeg vil gi denne skiva her. Anbefales på det sterkeste!

51

8 Responses to “Anmeldelse: Rise Against – «Appeal To Reason»”


  1. desember 15, 2008, kl. 4:13 pm

    Hei:-)
    Takk for kommentar^^ guess u r right:-)
    Veldig fin blogg forresten!:D

  2. 2 Daniel
    januar 12, 2009, kl. 9:42 pm

    Du må nesten ta å høre resten av skivene deres før du utaler deg noe mer.
    Dette er, i min mening, verden beste band, gjennom tidene. Period.
    Hør di 4 andre albumene deres også

    • 3 kjobben
      januar 12, 2009, kl. 10:46 pm

      Hvorfor må jeg høre de andre skivene for å gi min mening om denne skiva? Det er det dummeste jeg har hørt noen gang. Det kan selvfølgelig være en fordel, men det er langt ifra en nødvendighet.

      Bare så det er sagt så har jeg hørt de andre skivene deres, og jeg liker det meste, men jeg ser bare ikke noen grunn til at det skal ha noe å si for min mening om denne skiva.

  3. 4 Emil
    februar 3, 2009, kl. 4:26 pm

    Det du sier om Hero of War er hvertfall etter min mening helt feil. Hero of war er jo en av de beste sangene, men det er jo opp til hver enkel å bestemme om sangen er bra eller ikke.
    En av de beste etter min mening 🙂

    • 5 kjobben
      februar 3, 2009, kl. 6:14 pm

      Hehe… Helt klart. Det er en smakssak! 🙂
      Jeg skal ærlig innrømme at jeg har blitt mer glad i sangen etterhvert.

      Men takk for kommentar. Håper du leser bloggen min videre. 🙂

  4. 6 Rise against fan
    februar 5, 2009, kl. 12:59 pm

    Hero of War likte ikke jeg heller med det første, synes teksten var litt rar. Men så gikk jeg inn i dybden av teksten, leste den mens musikken rullet i bakgrunnen, og må si at det er en av de beste låtene deres.! Helt uenig med deg der dessverre 🙂 men det er jo selfølgelig en smakssak! 🙂

  5. august 15, 2009, kl. 7:08 pm

    må bare få si at teksten ikke er noe spessiellt rat viss du setter deg inn i den 🙂
    synger om hvordan (personen sangen andler om) missliker krig, og hvordan han angrer på
    at han ble med i den 🙂

    teksten forteller rett og slett en historie 🙂

    • 8 kjobben
      august 16, 2009, kl. 1:28 pm

      Selvfølgelig forteller den en historie, det gjør alle tekster. Skal ærlig innrømme at jeg liker både sang og tekst mye bedre nå, enn hva jeg gjorde, og mitt syn på sangen er helt forskjellig.


Legg igjen en kommentar

